Vier arrangementen
In plaats van een OPDC is er met ingang van schooljaar 2024-2025 sprake van vier OPDC-arrangementen. Dit zijn routes waarbinnen leerlingen hun onderwijs volgen en hun ondersteuning krijgen.
Voor de nieuwe leerlingen die onderwijs gaan volgen op locatie van het OPDC is dit binnen een van de vier arrangementen. Dit gaat korter duren en er zal meer gekeken worden naar inzet van OPDC-ondersteuning op de eigen VO-school van de leerling.
Alle leerlingen op het OPDC krijgen les vanuit de lesstof van de eigen VO-school (de zogenaamde moederschool). Dit betekent dat zij de boeken, lesstof en toetsen van de eigen VO-school gaan gebruiken. Hiermee is de doorlopende leerlijn van de leerling geborgd.
We beschrijven graag de vier arrangementen.
OPDC-arrangement KORT
Voor wie?
A) Leerlingen die door hun betrokkenheid bij een incident per direct geen onderwijs op hun eigen school kunnen volgen. (KORT 6: verblijfsduur op het OPDC 6 weken)
B) Leerlingen bij wie de schoolgang stagneert en voor wei de school wil laten onderzoeken wat r nodig is om deze – binnen een reguliere setting – weer op gang te krijgen. (KORT 12: verblijfsduur op het OPDC 12 weken)
De doelgroep bestaat uit VMBO, Havo en Vwo-leerlingen.
Het doel van dit arrangement:
– Herstel van de relatie met leerlingen en team van de moederschool (doelgroep A en B)
– (perspectief op) continuering van het onderwijs (doelgroep A en B)
– na analyse vaststellen van de randvoorwaarden die nodig zijn om de schoolloopbaan te vervolgen (doelgroep B).
Werkwijze
Elke leerling heeft een individueel onderwijsprogramma. De moederschool levert de inhoud en planning aan. Het programma bestaat naast onderwijs van de moederschool uit lessen gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling.
Arrangement Passend Perspectief
Voor wie?
A) Leerlingen die aansluitend op hun PO-school in het VO starten (POVO-leerlingen). (Verblijfsduur op het OPDC maximaal 1 schooljaar)
B) Leerlingen uit VMBO – klas 1t/m 3 of Havo/Vwo klas 1 t/m 4 waarvan de ontwikkeling op het gebied van cognitie, werkhouding en/of sociaal-emotionele ontwikkeling stagneert. De moederschool kan (tijdelijk) niet aan de ondersteuningsbehoeften voldoen. (verblijfsduur op het OPDC 3 tot 6 maanden)
Het doel van het arrangement
Het doel is een succesvolle (instroom in of) terugkeer naar de moederschool.
Werkwijze
De leerlingen volgen op het OPDC ieder hun eigen onderwijsprogramma van de moederschool. Naast onderwijs bestaat het programma o.a. uit trainingen gericht op gedragsinterventie en lessen gericht op werkhouding, taakaanpak en sociale-emotionele ontwikkeling.
Arrangement examentraject
Voor wie?
Voor VMBO-leerlingen uit alle leerwegen die examen doen (4e jaar) en een maatwerktraject nodig hebben om het perspectief op het behalen van een diploma te behouden. De behoefte aan maatwerk heeft te maken met de motivatie en/of persoonlijke omstandigheden van de leerling. Meestal is er ook sprake van beperkte beheersing van executieve functies. (verblijfsduur op het OPDC 1 schooljaar)
Het doel van het arrangement
Het doel van het arrangement is dat leerlingen een VMBO-diploma behalen en succesvol doorstromen naar een vervolgtraject.
Werkwijze
Voorafgaand aan de start van het traject bespreken de moederschool, het OPDC, leerling en ouders of de leerling het examenprogramma van de moederschool blijft volgen of ingeschreven wordt op Trajectum Collega (B/K) profiel D&P of Globe (TL).
Als de leerling he tPTA volgt van de eigen moederschool zorgt de moederschool voor een contactpersoon met betrekking tot het PTA.
Arrangement expertiseteam PDC
Voor wie?
A) Leerlingen afkomstig van het PO of S(B)O die bij de overgang naar het VO nog specifieke ondersteuning op de moederschool bij de start van het schooljaar nodig hebben. (begeleidingsduur tot herfstvakantie)
B) VO-leerlingen voor wie de ondersteuning die de school biedt onvoldoende toereikend is. Er is een andere interventie nodig. Het onderwijsproces van de leerling op deze school lijkt anders vast te lopen. (begeleidingsduur 3 maanden)
C) Leerlingen die na verblijf op het OPDC (her)instromen in het VO of doorstromen naar het MBO. (begeleidingsduur 3 maanden)
D) Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) in het VO (met name Havo 3) die doorstromen naar het MBO en – volgens de school- specifieke ondersteuning nodig hebben bij deze overgang. (begeleiding 3 maanden)
Het doel van het arrangement
Het doel van de activiteiten is om de schoolloopbaan van de leerling op de moederschool voort te zetten.
Werkwijze
Analyse, observatie, advies en begeleiding. De OPDC-expert (her)formuleert na observatie en analyse en op basis van de beschikbare gegevens in overleg met de school de hulpvraag van de leerling en/of school.
Het advies aan het docententeam maakt duidelijk wat de leerling nodig heeft. Het advies kan gevolgd worden door begeleiding van de leerling. De OPDC-expert begeleidt de leerling/mentor/docenten en sluit aan bij overleggen met andere betrokkenen.
De ontwikkeling die leerlingen in korte tijd doormaken, is mooi om te zien. Het inzicht geven dat OPDC geen falen is, maar de sleutel tot succes geeft mij veel energie.”